10 joulukuuta 2020

HBR: Kuinka välttää lyhytaikaisia (ja huonompia) ratkaisuja

HBR: Kuinka välttää lyhytaikaisia (ja huonompia) ratkaisuja

Uusi artikkeli Harvard Business Reviewilta.

Albert Einstein kerrotaan sanoneen, että jos hänellä olisi yksi tunti ongelman ratkaisemiseen, hän viettäisi 55 minuuttia ongelman miettimiseen ja loput viisi minuuttia itse ratkaisuun. Toisaalta Einstein ei kamppaillut yrityksen johtamisen kanssa keskellä pandemiaa. Kun "henkinen polttoaineemme" alkaa loppua, meillä on tapana säästää energiaa joko yksinkertaisesti välttämällä päätösten tekemistä tai tekemällä pikaratkaisuita. Valitettavasti juuri tällä tavoin menetämme mahdollisuuden ymmärtää taustalla olevia ongelmia ja lyhytaikaisesta ratkaisusta tulee usein oikotie.

On ymmärrettävää, että haluamme kiirehtiä ratkaisuihin. Tehtävälistan kohtien yliviivaaminen ja ongelmien korjaaminen antaa meille mukavan dopamiinipotkun, joka on erityisen lohduttava, kun ympäröivä maailma tuntuu yhä epävakaammalta ja epävarmemmalta. Tehoton pikakorjaus voi kuitenkin pahentaa asioita ja olla pitkällä aikavälillä yhtä vahingollinen kuin ongelma, jonka se yrittää ratkaista.

Olen kehittänyt seuraavan yksinkertaisen prosessin auttamaan välttämään houkutusta turvautua lyhytaikaiseen ratkaisuun vain siksi, että tilanne on kiireellinen. Ennen kuin voit ratkaista ongelman, sinun on ensin tiedettävä tarkalleen, mitä yrität ratkaista. Valitettavasti monilla meistä on taipumus kiirehtiä johtopäätöksiin ennen kuin olemme täysin ymmärtäneet syvimmän ongelman. On tärkeää ottaa huomioon tosiasiat, ei vähiten ilmeisimmät. Toiseksi sinun on harkittava, miten itse ongelman muotoilu suunnitellaan. Sen pitäisi esittää ongelma tavalla, joka mahdollistaa useita ratkaisuja ja keskittyy selkeisiin tosiseikkoihin mielipiteiden, arvioiden tai tulkintojen sijaan. Kolmanneksi se auttaa ratkaisemaan ongelman takaperin tuoden esille siihen johtavia mahdollisia tekijöitä. Lopuksi sinun on esitettävä kysymys "miksi?", varmista toistuvasti, että tutkit perimmäiset syyt ennen johtopäätösten tekemistä. Nämä neljä vaihetta eivät tietenkään takaa ratkaisua, mutta ne tarjoavat selkeämmin määritellyn ongelman ja vaikka se ei tarjoaisikaan välitöntä tyytyväisyyttä, se on välttämätön askel löytää ratkaisu, joka todella toimii, jopa pitkällä aikavälillä.

Lue Daniel Markowitzin koko artikkeli täältä.

EGN:n ja Harvard Business Publishingin yhteistyön ansiosta meillä on mahdollisuus jakaa HBR-artikkeleita lukijoillemme. Käynnissä olevan koronakriisin aikana Harvard Business Publishing on asettanut kaikki koronaan liittyvät artikkelit kaikkien saataville täällä.

Seuraamalla meitä saat tietoa viimeisimmistä katsauksista ja tulevista tapahtumista