15 lokakuuta 2019

Mikä tekee uusien markkinoiden ennustamisesta niin vaikeaa?

Mikä tekee uusien markkinoiden ennustamisesta niin vaikeaa?

Miksi uusien markkinoiden koon ja potentiaalin ennustaminen on niin kovin vaikeaa? Miten pystyt välttämään markkinoiden yliarvioinnin tai aliarvioinnin?

Me kaikki tiedämme tarinan siitä, kuinka Netflix kukisti menestysketju Blockbustersin haastamalla perinteisen television ja DVD:t suoratoistolla. Viimeistään tämä tarina antaa opetuksen, että jokaisessa sijoitusstrategiassa on huomioitava yksi keskeinen tekijä – kyky olla yli- tai aliarvoimatta uusia markkinoita. Mutta miten se onnistuu?

Blockbustersin kaatuminen ja sitä edeltänyt Netflixin ostomahdollisuus, on esimerkki aliarvioinnin kohtalokkaista seurauksista. Päinvastoin arvioinnissa voidaan mennä vikaan myös toiseen suuntaan – aivan kuten Eddie Lampertin tarinassa, jossa hän osti yhdysvaltalaisen tavarataloketju Searsin yli 7,5 miljarsilla dollarilla ja päätyi konkurssiin kymmenen vuotta myöhemmin. 

Aliarvoinnissa ja yliarvioinnissa on muutamia hyvin yleisiä virheitä, jotka voivat tapahtua kenelle tahansa. Lue artikkeli täältä ja katso, miten nämä virheet voi välttää. 

Seuraamalla meitä saat tietoa viimeisimmistä katsauksista ja tulevista tapahtumista