10 toukokuuta 2018

Saa yleisösi välittämään

Saa yleisösi välittämään

Peter Percevalin mukaan tarinankerronta on yksi johtajan tärkeimmistä taidoista tänä päivänä. EGN keskusteli belgialaisen kirjoittajan, TED-puhujan ja johtajan kanssa.

Hän toimii johtajana belgialaisessa Inspiring Speech- yrityksessä, jossa hän valmentaa – kaiken muun työn lisäksi – liiketoimintajohtajia paremmiksi tarinankertojiksi ja luennoi tarinankerronnan taiteesta.

”Tarinankerronta tekee suuren eron pakottamisen ja vakuuttamisen välille. Tarinankerronta osoittaa herkkyyttä ja virheistä oppimista. Hyvä tarina sisältää sankarin, esimerkiksi yrityksen, joka löytää ratkaisun ongelmaan. Kyseessä ei siis koskaan ole suora tie, eikä pidäkään olla.”

Luomalla kampanjan tarinamuotoon, he kuvittelevat työn olevan valmis

Monet liiketoimintajohtajat uskovat, että tarinankerronnassa on kyse muiden vakuuttamisessa.

”Luomalla kampanjan tarinamuotoon, he kuvittelevat työn olevan valmis. Mutta se on vain kaunis asettelu. Tällöin kyseessä on mainonta, ei tarinankerronta. Tarkoituksena ei ole peittää virheitä – silloin kukaan ei usko sinua,” hän sanoo.

Internetin vaikutus
Percevalin mukaan, internet ja finanssikriisin jälkirippeet muuttivat maailmankatsomusta. Tarinankerronta sai jalansijaa yritysten ja yritysjohtajien viestinnässä.

”Internet on luonut uuden sukupolven tietoisia kuluttajia. Aiemmin paketin lähettäminen Australiasta Eurooppaan oli hankalaa – nykyisin se vaatii vain pari klikkausta. Viestintä on aina ollut tärkeää, mutta nykyään meillä on suora vaikutus kuluttajiin ja asiakkaisiin, mikä vaatii hyvää tarinankerrontaa,” hän sanoo.

”Joka tapauksessa, älä pidä langeta kaunisteluansaan, jonka tavoitteena on kertoa omasta mahtavuudesta. Täytyy kertoa tarinaa ihmisille, jotka halutaan tavoittaa. Tarinan täytyy kertoa heistä.”

Sinun valintasi vaikuttavat ihmisten elämään
Peter Perceval toimi hetki sitten Antwerpenin sataman hallintovirkamiesten neuvonantajana. Johtoryhmä oli jalkauttamassa uutta työjärjestystä sataman 3000 työntekijälle ja kamppaili kommunikoinnin kanssa.

”Johtaja järjesteli liudan uusia ideoita, joita halusi sisällyttää työntekijöille kerrottavaan tarinaan. He eivät kuitenkaan pystyneet luomaan tarinaa ideoistaan – ilmassa oli aivan liikaa kysymyksiä, joihin he eivät pystyneet vastaamaan. Esimerkiksi siihen, miksi tämä uusi työjärjestys oli niin hyvä ajatus,” Peter Perceval sanoo:

”Kun muutoksessa on mukana inhimillinen tekijä, ei uusia ideoita pysty työntämään eteenpäin ilman perusteltuja syitä. Tämän vuoksi täytyy löytyä joustavuutta, jolloin tarinankerronta korostuu. Kuten esimerkiksi Yhdysvaltain armeijassa sanotaan: Mikään suunnitelma ei onnistu vihollisen kanssa.”

31-70 kysymystä
Jotta pystyy luomaan hyvän tarinan, on tärkeää tuntea yleisö ja kysymykset, joita he tulevat mahdollisesti esittämään.

”Yleensä ihmiset kysyvät 31-70 kysymystä ennen kuin he luottavat viestiin. Aloita tarinasi aina yleisön näkökulmasta, ja mieti mitä kysymyksiä he saattaisivat kysyä. Tämän lisäksi on tärkeää pitää viesti lyhyenä. Se pitäisi itseasiassa pystyä kertomaan yhdessä twiitissä,” Peter Perceval sanoo:

”Antwerpenin sataman tapauksessa johto ymmärsi, että uusi työjärjestys voisi vaikuttaa työntekijöiden päivittäiseen elämään – he eivät ehkä saisi vietyä lapsiaan kouluun. Katsoessaan asiaa työntekijöiden silmin, he ymmärsivät, että tarinaa täytyy lähteä luomaan uudesta näkökulmasta.”

Kyllä, mutta…
Perceval neuvookin muistamaan, että ihmiset ovat aina dialogissa kanssasi.

”Kun ihmiset kuuntelevat tarinaasi, he miettivät jatkuvasti ’kyllä – mutta…’ He haluavat tietää, millainen suunnitelma on tehty heidän päivittäistä elämäänsä varten. Saa heidät välittämään,” hän sanoo ja alleviivaa, että ei pidä miettiä ainoastaan ammatillisia asioita, vaan myös muutoksia, jotka vaikuttavat heidän henkilökohtaiseen elämäänsä.

”Mikä on tärkeintä – sekä työntekijöille ja asiakkaille? Se, että ajattelet heitä todellisina ihmisinä: Mitä he juovat, syövät ja tekevät vapaa-ajallaan? Jos tiedät mikä on heille tärkeintä, tiedät myös minkä tarinan heille kerrot.”

Seuraamalla meitä saat tietoa viimeisimmistä katsauksista ja tulevista tapahtumista