19 maaliskuuta 2021

Viestinnän merkitys korona-aikana

Viestinnän merkitys korona-aikana

Nopeasti muuttuvissa ja epävarmoissa tilanteissa johtajat kohtaavat usein kysymyksiä, joihin he eivät osaa itse vastata. Vaikka valmiita ja täydellisiä vastauksia ei vielä löytyisi, rehellinen ja avoin viestiminen auttaa kuitenkin ylläpitämään uskottavuutta niin työntekijöiden kuin asiakkaidenkin keskuudessa.

Työntekijät toimivat työyhteisön lähettiläinä ja mikäli heillä ei ole tarvittavaa tietoa siitä, mitä yrityksessä tapahtuu, on viestintä yrityksen ulkopuolella haasteellisempaa. Yrityksen onkin selvitettävä työntekijöiden senhetkinen tilanne ja luotava toivoa tulevaan.

Tutkimukset ovat osoittaneet, että johtajilla on erityinen tehtävä työntekijöiden ahdistuksen ja epävarmuuden vähentämisessä. Esimerkiksi syyskuun 11. päivän terroritekojen jälkeen monet työntekijät korostivat kriisiviestinnässä johtajan äänen kuulemisen merkitystä.

Kommunikoi työntekijöiden kanssa

  1. Jaa säännöllisesti informaatiota paikaan, joka tavoittaa työntekijät.
  2. Avaa sitä, miten päätökset on tehty.
  3. Kommunikoi vähintään joka toinen päivä.
  4. Pyri antamaan ajantasaista tietoa sen sijaan, että odotat tietäväsi kaikki vastaukset.

Epävarmoissa tilanteissa johtajien on tarkasteltava viestintää erityisesti sen kohdeyleisön näkökulmasta ja oltava empaattisia sen sijaan, että he pelkäävät tekevänsä vääriä asioita. Kuten tenniskentän mestari Billie Jean King sanoi “Champions keep playing until they get it right.”

Poimi Harvard Business Review -artikkelista kaikki vinkit, joita seuraamalla kriisiviestintä niin työntekijöille, sijoittajille kuin asiakkaillekin sujuu mahdollisimman selkeästi ja läpinäkyvästi.

Seuraamalla meitä saat tietoa viimeisimmistä katsauksista ja tulevista tapahtumista